27 Mart 2016 Pazar

Krizalitler - John Wyndham | Kitap Yorumu

Krizalitler arı ırkın devamı için farklı olanın dışlandığı ürkütücü bir distopya. 



Konusu:
Büyük Gazap denilen felaket sonrasında (Nuh tufanı gibi Tanrı tarafından gönderilen bir felaket) canlılar mutasyona uğramışlardır. Altı parmaklılık, farklı kulaklar, fazladan göğüs, aşırı uzun bacaklar gibi durumlar insanlar için olanları, aynı şekilde farklı ağaçlar, yani bir söğüt ağacı düşünün altı söğüt üst kısmı palamut ağacı gibi ve tamamen yere doğru büyüyen bir ağaç gibi farklı mutant türler ortaya çıkmıştır. Fakat bunların hiçbirinin yaşamaya hakkı yoktur. Bunlar Hristiyanlığa göre sapkınlardır ve Tanrı'nın suretini taşımamaktadırlar. Amaç türü gazaptan önceki gibi arı hale getirmektir. Bu nedenle mutasyona uğrayan her şey yok edilir. Yeni doğan bir bebek dahi Uçdiyar denilen Sapkınlar'ın (mutantlar) yaşadığı yere korumasız bir şekilde bırakılır.



Başkahramanımız David Hristiyanlığın yoğun bir şekilde hakim olduğu bir evde yaşamaktadır. Babası halka vaaz veren ve toplumda sözü geçen biridir. David bir gün Sophie adında altı parmaklı bir kız çocuğuyla tanışır. Arkadaş olurlar fakat farklı olduğunu üçüncü bir kişinin görmesi üzerine Sophie, ailesiyle şehirden ayrılmak zorunda kalır. David telepatinin ötesinde bir düşünce gücüne sahiptir. Kendi gibi olan arkadaşlarıyla -zihinleri vasıtasıyla- toplu bir şekilde, düşünsel imgelerle, hiç sözcük kullanmadan konuşabilmektedir. Küçük kardeşi Petra ve kuzeni Rosalind de aynı kusura sahiptir. Bir gün bu kusurlarının ortaya çıkması üzerine Uçdiyar'a doğru kaçmak zorunda kalırlar. Zamanla Petra'nın olağanüstü ve kendilerinden çok çok üstün bir düşünce gücüne sahip olduğunu fark ederler. Petra Deniz Ülkesi halkıyla irtibata geçebilmiştir.

Kişisel Yorumum:
Kitapta evrim teorisi muntazam bir şekilde işlenmiş. Deniz ülkeli kadının konuşmalarında hakim bir evrim düşüncesi var. Mesela Waknuklular aslında mutantları yok ederek yapay seçilimle arı döller meydana getirmeye çalışıyorlar. Bunlar kendi türlerinin devamı için bu şekilde uğraşırken; David ve tayfası'nı( düşünsel imgelerle anlaşanlar) yok etmeye çalışıyorlar. Bunu onların farklı, kusurlu, sapkın ya da adı her neyse olduklarını söyleyerek yapıyorlar. Uçdiyarlılar yani mutantlar, onlar da kendi türleri için Waknuklular'la savaşıyor. Deniz ülkeli kadın da özellikle kendi türünden olan telepatikleri kurtarmaya geliyor.

Evrim bir hayat görüşü olarak bana hep acımasızca gelmiştir. Bu kanıya varacak kadar anladığımı düşünüyorum. İçgüdüsel olarak bizden olanı koruyup bizden olmayanı dışlama gibi bir tutumumuz var. Benimse buna rağmen güçsüz olanın kaybettiği bir hayat yerine güçlünün güçsüze yardım edip, elinden tuttuğu bir hayat görüşüm var. Artık adı sanı var mı bu hayat görüşünün, bilmiyorum. Kim bilir belki de evrime göre bu özelliğim yok olması gereken bir özelliktir ve ben de türümü devam ettiremeden yok olurum :D

Bu kitapta yazarımız mutantlar hakkında yakındı durdu, onları dışladılar vesaire. Sonuçta deniz ülkeli kadının yaptığı şey de Waknuk'luların yaptığından farklı değildi.

Beğendiğim yönleri:
+Karakterler içime işledi. David, Sophie, Rosalind, Harriet teyze ve şirin Petra. Hepsini çok sevdim, onlarla birlikte üzüldüm onlarla birlikte sevindim.
+Bilimsel açıdan anlatılanlarda bir çelişki yoktu.
+Fahrenheit 451'e birazcık da olsa yakın bir kitap bulduğum için mutluyum (kitap sevgisi açısından değil).
+Kendini beğenmişlik ve kibirle Tanrı adına karar veren insanların nasıl da kendilerine benzemeyenleri dışladıkları çok iyi anlatılmış.

Beğenmediğim yönleri:
- Dikkat ! SPOILER BAŞLANGICI Sophie'nin başına gelenlere üzüldüm. Böyle bir karakter bu şekilde ziyan edilmemeliydi. SPOILER SONU
-Kitabın bazı yerlerinde yazarın dilini yadırgadım.
-Hristiyanlar sanki berbat insanlarmış gibi gösterilmiş.
-Farklı olanların dışlandığından yakınılıp yine farklı olanları yok etmek.

Sonuç olarak; dini ve evrimsel açıdan saflık, genetik ve toplumsal farklılık, aşk, topluma ait olma, baba figürü, bağnazlık gibi birçok kavrama değinen kendinizden bir şeyler bulamasanız bile - sanmıyorum ki bir çocuğun dilinden anlatılan ve sonra o çocuğun büyüyüp de kardeşinin o saf ve masum dünyasının yansıtıldığı bir kitapta kendinizden bir şeyler bulamayasınız- David'in çaresizliğine acıyacağınız bir kitap Krizalitler.

Alıntılar:

''Dayanamadım, Sophie,'' diye ağladım. ''Dayanamadım.''

''Dua edeceğim,'' dedi. ''Evet, dua edeceğim.'' Sustu ve sonra daha sakin, daha sert bir sesle devam etti: ''Bu iğrenç dünyaya merhamet getirmesi için Tanrı'ya dua edeceğim. Zayıflara acıma, mutsuzlara ve talihsizlere sevgi getirmesi için. Bedenindeki küçücük bir leke yüzünden bir çocuğun acı çekmesinin ve ruhunun lanetlenmesinin gerçekten de onun buyruğu mu olduğunu soracağım. Kendini beğenmişlerin kalplerinin kırılması için de dua edeceğim.''

''Bunun ne demek olduğunu anlaman için benim kadar yoksul, benim kadar kimsesiz olman gerek. Sen yalnızlığı hiç tanımadın. Burada hepimizi kuşatan korkunç boşluğu anlayamazsın.''

''Bu, kimse için güzel, rahat bir dünya değil, özellikle de farklı olanlar için,'' dedi.

Bebeğin ''küçücük'' kusurunun ne olduğunu çok merak ediyordum. Sophie'ninki gibi fazladan bir ayak parmağı olabilir miydi yalnızca? Ama asla öğrenemedim. Ertesi sabah Harriet teyzenin cesedinin ırmakta bulunduğu haberini bana verdiklerinde, kimse bir bebekten bahsetmedi.

''Tanrım,'' dedim, ''lütfen, lütfen, Tanrım, ben de diğer insanlar gibi olayım. Farklı olmak istemiyorum. Yarın sabah uyandığımda ben de tıpkı herkes gibi olayım, olmaz mı, lütfen, Tanrım, lütfen !''

'Korkuyorum ben, Axel amca. Benim farklı olduğumu öğrendiklerinde ne yaparlar ?'

''Deneyimlerime göre,'' dedi, ''sırf hoşuna gitmediği için bir şeyden kaçarsan, kaçtığında bulacaklarını da sevmezsin. Ama bir şeye doğru koşmak, işte o farklı bir mesele. Peki sen neye doğru koşmak istiyorsun ?'

''Nereye?'' diye sordum mutsuz mutsuz. ''Bilmiyorum ama çok uzaklara,'' dedi.

Alıntıların tümü için 1000K'da takipçim olabilirsiniz :) --TIK

Hoşça kalın (◕✿)


4 yorum:

  1. çok ilginç bi kitapmış ilk kez görüyorum o.O ama evrim teorisi falan, okurum ben bunu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben biyoloji öğretmen adayı olduğum için evrimsel kısmı dikkatimi çok çekti. Sosyolojiyle ilgili başka biri de toplumsal açıdan incelerdi :)

      Sil
  2. Kapak tasarımı da çok güzel duruyor. Konusu da ilgi çekici. Çok beğendim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet kapağını ben de beğendim. Ayrıca x-men'le ilgiliysen onun konusu da bu kitaptan esinlenilmiş.

      Sil

Link içeren yorumlar onaylanmayacaktır.