24 Nisan 2017 Pazartesi

Ortaya Konuşuyorum

İllustratör-Thomke Meyer

Bu yazıda bir kitaptan, filmden ya da entelektüel bir hobiden bahsetmeyeceğim. Tamamen iç sıkıntısı. Blogum kişisel blog çizgisinde değil belki, ama bu blogun ardında bir android yok. Yani evet bazen android veya bir robot gibi hissiz davranabiliyorum. Veya duygularımı saklamak konusunda o levelda bir başarım var. Her ayın belli dönemlerinde zaten duygusallaşıyorum. Bu kadarcık duygusallaşmak bile bana ağır geliyor gerçi. Bilimsel bir eğitimden geçmek belki beni bu hale getirdi. Belki de duygusal olmanın acı veren bir şey olduğuna karar verdim. Ya da bir kadının duygusal olma zorunluluğundan bıkmışımdır belki. Ne kadar belirsiz konuşuyorsun diyorlar. Çevremdekiler hep böyle söylüyorlar. Tam olarak anlayamıyoruz, ne diyorsun diyorlar. Ben kitapları puanlamaktan nefret ederdim. Hala da tam alışamadım. Neden puanlamaya başladım ki? Sanırım şeydi evet, sürekli şöyle diyorlardı. Kitabı sevip sevmediğini anlamadık? Eh ne önemi var ki sanki. Herkes kendi deneyimini yaşar. Herkesin okuduklarından anladığı şeyler bile kendi düşünce, bilgi, birikim ve duygularına göre değişir. Her neyse insanlar pratik olmayı seviyorlar. Upuzun bir yazıyı okumak yerine tak puana bakıyorlar. Bu blog açılış amacından biraz saptı. Ben aslında her şey hakkında konuşmak istiyordum. Kitap blogu oldum resmen. Üstteki türleri falan kaldırırım belki, kategorileri. Belki de kaldırmam. Çünkü belli bir alanım var ve onun dışına çıktığımda rahatsızlık hissediyorum. Geçen birinin bloguna denk geldim. Ölmüş birinin. Oturdum, düşündüm. Hiç tanımadığım biri için üzüldüm. Öleceğimizi bile bile çabalamak hala bana tuhaf geliyor. 


George Dandin veya Bir Koca Nasıl Rezil Edilir?

Kitap karısı tarafından aldatılan George Dandin'in bu durumu ispatlama çabasını anlatıyor. George Dandin karısının kendisini aldattığını fark etmiş, bu durumu karısıyla paylaşmış fakat karısı gencim güzelim herkesi üzerim diyerek aşığıyla ilişkisine devam etmiştir. George Dandin'in tek çaresi karısının kendini aldattığını kayınpederi ve kayınvalidesine ispatlamaktır. Çünkü karısı anne ve babasının gözüne girmeye çok önem vermektedir.


Kitap bir yandan kadın-erkek ve aile ilişkilerine değiniyor, bir yandan sosyal statü farklılıklarını göz önüne seriyor. George Dandin ve karısı farklı sosyal sınıflardan. Kayınvalide ve kayınpederi dahil kimse sosyal statü nedeniyle George Dandin'i pek umursamıyor.

Kitap komikti. Moliere'ın kendine özgü eğlenceli ve trajikomik anlatımı beni kitaba bağladı. Tiyatro okumaya bir yerden başlamak isteyenler Moliere'ın kitaplarına yönelebilir.

Puanım:

23 Nisan 2017 Pazar

Cimri - Molière | Kitap Yorumu

Cimri zengin fakat cimri bir adamın hikayesini anlatıyor. Hikayesini anlatıyor dediğime bakmayın. Cimri bir tiyatro oyunu. Moliere'nin Hastalık Hastası ve Kibarlık Budalası ile birlikte en popüler oyunlarından biri. Babamız zengindir fakat cimriliği yüzünden etrafındakilere kan kusturmaktadır. Hiçbir şey olmazken bile altınlarının çalınacağını düşünmektedir. Bu tavırlarıyla kızı ve oğluna hayatın zehir etmekte, varlık içinde yokluk yaşatmaktadır.


Cimri çok eğlenceli bir kitaptı. Okurken çokça güldüm. Eminim oyununu izlemek de büyük bir keyiftir. Tiyatro metni okumaktan çekinenler, klasik okumaktan korkanlar, Shakespeare okumaktan çekinenler siz en iyisi Cimri ile başlayın. 

Puanım:

22 Nisan 2017 Cumartesi

Boris Godunov | Kitap Yorumu

Kitap Rus çarı olarak hüküm süren Boris Godunov'un çarlığa gelişi ve sonrasını anlatmaktadır. Boris Godunov, veliaht Dimitri’nin ölümüyle tahta geçer. Halk, Dimitri'nin ölümünün arkasında Boris'in olduğunu düşünmektedir. İktidarın gücünü kullanmaktan geri kalmayan Godunov istediği gibi borusunu öttürmektedir. Bir papaz, Dimitri olduğunu iddia ederek halkı kışkırtır.


Okurken sürekli şunu düşündüm. Halk yönetilmeye kadar meraklı ki, sürekli bir liderin peşinde koşma çabasında. Kitleleri galeyana getirmek de çok kolay. Fazla söze gerek yok, klasiklerden biri.


Alıntılar:
''Bilim, hızla gelip geçen
 Hayatın tecrübelerini
 Kısa zamanda kazanmamıza yarar.''
Puanım:

Meczup - Halil Cibran | Kitap Yorumu

'' Halil Cibran, gençlik döneminin ürünü ve sonraki yapıtlarının habercisi olan Meczup'ta, toplum önünde büründüğü maskelerden kurtulup gerçek benliğini kucaklamayı başaran insanoğlunu anlatır. Kendini her türlü yüzeysellikten arındırıp hakikatin peşine düşen, bu arayışın sonunda varış noktası yalnızlık ve özgürlük olan kişi, toplumun gözünde meczuptur. '' Kitapta kastedilen meczup tanımı bu. Kendine içine dönen, özgürlüğü ve huzuru meczuplukta bulan biri. Meczup insani değerler üzerine eleştirel bir kitap. Halil Cibran'ın kendine özgü felsefi, eleştirel tutumunu yansıtıyor.


Meczup'un içinde kısa kısa hikayeler var. Ermiş kitabından farklı olarak bir nasihat verme amacı yok. Hikayelerin tümü derin, anlamlı hikayeler. İçinden kendinize göre bir şeyler çıkarabilirsiniz. Bazı hikayelerde küçük hicivler de sezdim. 

Bu kitapla Halil Cibran'ı sevdim. Diğer kitaplarını da okumayı düşünüyorum. 

Alıntılar:

''Kutsa, maskelerimi çalan hırsızları kutsa! ''

Bilge Köpek isimli hikayeyi sizlerle paylaşmak istiyorum. aymavisi adlı siteden alıntıdır.

Puanım: